הוצאה לאור     |     עימוד ספר     |     עיצוב ספרים     |     הדפסת ספר     |     טל: 039-111-444

איך מוציאים לאור ספר ראשון

איך מוציאים לאור ספר ראשון? מדריך קצר, ברור קליט ומהיר שיתן לכם תמונה ראשונית על כל השלבים שעומדים לפניכם, מהרעיון ועד למדף. כדאי לקרוא!
איך מוציאים לאור ספר ראשון בהוצאה עצמית של ספרים טקסט רץ הוצאה לאור
איך מוציאים לאור ספר ראשון בהוצאה עצמית של ספרים טקסט רץ הוצאה לאור

היי, שלום לכם! הרבה סופרים מתחילים, בשלב כלשהו של כתיבת ספרם נתקלים בשאלה המתבקשת; איך מוציאים לאור ספר ראשון? למי פונים כדי שיוציא את הספר? מה עושים כדי להוציא ספר לאור?

במאמר הזה, נתן מעין מבוא כללי וסקירה מהירה על חלקי ההוצאה לאור, ובסיום קריאת המאמר יהיה ברור לכל מחבר ספר – איך מוציאים לאור ספר ראשון.

כדי לעשות סדר, נציג להלן את שלבי הוצאת ספר לאור ב-10 שלבים, ולאחר מכן נוסיף עוד מידע שיוכל להשלים לכם את התמונה. 

תיהנו 🙂

איך להוציא ספר לאור בלי לעשות טעויות | טקסט רץ הוצאת ספרים

שלב 1 בהוצאת ספר: הגדרת מטרות

לפני שאתם יוצאים לתהליך ההוצאה לאור, כדאי מאוד שתשבו עם עצמכם, אפשר גם עם אדם שקרוב אליכם, ותגדירו לעצמכם מטרות ברורות להוצאת הספר.

מהות הספר היא מקבץ של מידע. מדוע חשוב לכם להוציא אותו?

אפשרויות התשובה הן כמובן אינסופיות:

  • להועיל לאנושות ולעולם במידע החדש שקיים אצלכם
  • לשכנע אנשים ברעיון, תזה או גישה מסוימת
  • לחזק מעמד או מוניטין עצמי בתחום מוגדר
  • להוות 'מחייב' ואמצעי לדרבון להשקעה בלמידת תחום מסוים
  • להנציח זכר של אדם, מקום או מורשת
  • למכור את הידע שלכם ולייצר ממנו הכנסה פאסיבית משתלמת
  • ועוד ועוד…

אך מטרת הוצאת הספר שלכם חייבת להיות ברורה לכם. להגדרת מטרות ברורה תהיינה השלכות משמעותיות בקבלת ההחלטות לאורך כל תהליך הוצאת הספר לאור.

שלב 2 בהוצאת ספר: יצירת כתב יד

אם החלטתם להוציא ספר לאור, מסתבר שיש לכם כבר בסיס של טקסט שאותו אתם חפצים להוציא. אך לא תמיד זה כך.

במקרים מסוימים אדם מתהלך עם רעיון, חזון, סיפור או מידע, וחפץ בסופר צללים שיכתוב עבורו את הספר, יוצא את הרעיונות מהכוח אל הפועל ולמעשה יכתוב את הספר בשבילו.

אדם כזה צריך לפנות לכותב איכותי, שיוכל לראיין, לחקור, ללמוד, לבדוק ולאסוף את המידע הדרוש לכתיבת הספר, על פי הז'אנרים השונים, וכך להכין את המידע הנדרש להוצאת ספר.

שלב 3 בהוצאת ספר ראשון לאור: יצירת קובץ טקסט

אם כתבתם את הספר בכתב ידכם, עליכם להקליד אותו לקובץ טקסט ממוחשב. הקלדה מתבצעת בתוכנת וורד, ותוכלו לקרוא עליה באריכות בעמוד זה.

לפעמים לא צריך הקלדה אלא תמלול (במקרים שהחומר נמצא בקלטות שמע או וידאו), או סריקה והמרה (במקרה שהחומר כבר הוקלד והודפס אלא שאבד הקובץ).

אם בא לכם להקליד בכוחות עצמכם, כדאי שתדעו להקליד בשיטה עיוורת, או לפחות מהר מאוד (יש אתרים המלמדים בחינם), אך האמת שזהו מקצוע בפני עצמו ולא משהו שניתן ללמוד בכמה ימים. 

כך שאם 'אין לכם את זה' – טוב יותר לפנות לאנשי מקצוע. העיקר שבסופו של דבר תקבלו קובץ טקסט, רצוי בפורמט וורד, שאיתו אפשר לעבוד ולהתקדם הלאה. 

הקלדה - הוצאה לאור טקסט רץ הוצאת ספרים
רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

שלב 4 בהוצאת ספרים: עריכת הטקסט

אחרי שיש לנו את קובץ הטקסט הממוחשב של הספר, הגיע הזמן לעבד ולערוך אותו.  

יתכן שהספר שלכם יזדקק לשירותי עריכה לשונית, עריכה ספרותית, עריכת תוכן או עריכה תורנית. את זה כדאי לבחון מול אנשי מקצוע, ובשלב הזה רצוי שתפנו לחברת הוצאה לאור לקבלת חו"ד.

מטרת העריכה היא לדאוג שהטקסט יהיה כתוב היטב, עם ניסוח בהיר וברור ובהתאמה למטרת הוצאת הספר.

בשלב זה כדאי גם להיסגר על שם הספר, על טקסט להקדמה ומבוא, נספחים ושאר התכנים הנלווים. 

יתכן ותשקלו גם לתרגם את הספר או חלקו, וכן לבצע ניקוד לספר

עריכת טקסט - טקסט רץ הוצאה לאור

שלב 5 בהוצאת ספר לאור: הגהה

לאחר העריכה, עליכם לעבור על הטקסט הכתוב בקובץ הוורד ולבצע הגהה, כדי לוודא שאין שום טעויות בתוכן הספר (סוד: בטוח שיש!).

בדרך כלל לא מספיק שמחבר הספר מבצע את ההגהה (אבל ברור שגם הוא חייב לעבור על התוכן הסופי), כי הוא מכיר את החומר בעל פה ונוטה לדלג ולהריץ במהירות רבה.

לכן כדאי למסור את ההגהה לאדם אחר, ואם אפשר – לכמה אנשים אחרים. בהתאם למטרת ההוצאה, יתכן וכדאי לשקול גם שירותי הגהה לספר באופן מקצועי.

שירותי הגהה

שלב 6 בהוצאת ספר: עימוד

בשלב הבא של הוצאה לאור ספר ראשון (או שני, או עשירי, זה לא משנה מהבחינה הזו), אחרי שיש לכם קובץ טקסט נקי ומנופה, עליכם לגשת לשירותי עימוד ספרים מקצועי

בשלב העימוד מבוצעים פרטים רבים, אך בגדול – מדובר בסידור הטקסט על פני הדף בצורה נכונה מבחינת כללי הטיפוגרפיה, סידור רמות הכותרת, מספור העמודים, כותרות הגג, תחילת וסיום הפרקים, תוכן העניינים ועוד.

עימוד ספרים, מעמד ספרים, עימוד וסדר | עימוד מקצועי בתג ואינדיזיין | הוצאה לאור טקסט רץ הוצאת ספרים
רוצים הצעה לעימוד מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

שלב 7 בהוצאת ספר לאור: עיצוב הספר

כאשר דנים בשאלה איך להוציא לאור ספר, לא מדובר רק על 'איך יוצאים ידי חובת הוצאת ספר', אלא איך להוציא ספר לאור בצורה שתמקסם את פוטנציאל ההצלחה שלו. וחלק בלתי נפרד מזה הוא – עיצוב הכריכה. לכריכת הספר יש פן חשוב וקריטי בהשפעה על שיווק הספר וכמות המכירות. 

על פניו, גרפיקאים ומעצבים רבים 'יודעים', או 'יכולים', לעצב כריכה לספר. אם הם יסתבכו – הם יוכלו להיעזר בדפוס כדי להבין את הפריסה הנדרשת, כך ש(כנראה) גם לא תהיינה טעויות בהפקה. 

אך מי שרוצה שספרו יבלוט בין ים הספרים בחנויות, בספריות ובכל מקום – חייב להיעזר בשירותי עיצוב כריכה מקצועיים, כדי שהכריכה תשדר את המסר הנכון, ומאידך תעורר עניין.

לכן במקביל לעבודת העימוד, כבר תוכלו להתחיל גם את מלאכת העיצוב שכוללת עיצוב כריכה, שערים, פורזץ ועוד.

האם יש הבדל בין עימוד לעיצוב?

ודאי שכן! ההבדל ענק ומשמעותי עד מאוד! 

המעמד ומעצב הספרים שונים במקצועם, במומחיותם, בכליהם ובדרך כלל גם באופיים!

המעמד:

עוסק בסידור טקסטים במבנים גיאומטריים, השוואת גופני הספר ומשקליהם, ומתמחה בתוכנות שזו מטרתן.

עבודה זו יותר שייכת קרובה לתחום המתמטיקה והגיאומטריה, מאשר לגרפיקה, ודורשת אופי מסודר ומדויק ויכולת ריכוז במספר אפיקים מקבילים.

המעצב:

עוסק ביצירת קומפוזיציות, שילובי צבעים, איור ממוחשב, הדמיות, שפות צורניות, מרחבים עיצוביים ועוד.

עבודה זו דורשת ראש פתוח, חופש מחשבתי, דמיון רב, יצירתיות, יכולת פריצת גבולות וכמובן – הכרה מעולה של התוכנות והטכניקות.

ברוב הספרים פנים הספר דורש עימוד ולא עיצוב, וכל שכן כשמדובר בעימוד תורני, ואילו הכריכה והשערים דורשים עיצוב בלי קשר לעימוד.

לעתים יש ספרים שדורשים עיצוב גם בפנים הספר, ובמקרה כזה נוצר שיתוף פעולה בין אנשי המקצוע.

יש אמנם נותני שירות פרטיים שמבצעים בעצמם גם עיצוב וגם עימוד, אך בהוצאה לאור מקצועית תמיד תפגשו מומחים שונים לכל תחום, שכל אחד ממוקד בתחום מקצועו.

עיצוב כריכה, עיצוב ספר, מעצב ספרים, עיצובי עמוד לספר, שירותי גרפיקה לספרים הוצאת ספרים טקסט רץ הוצאה לאור

שלב 8 בהוצאת ספר לאור: הדפסה

השלב המשמעותי והדרמטי ביותר בהוצאת ספר ראשון לאור, וכמובן גם ספרים נוספים, הוא הדפסת הספר. כאשר כל קבצי הספר מוכנים, הגיעה שעת נעילה והורדה לדפוס. עולם הדפוס הוא עולם ענק ומורכב, ואפשר להוציא ספר במגוון פורמטים וצורות, איכותיות יותר או פחות.

הדפסת ספרים מבוצעת על ידי בתי דפוס קטנים וגדולים, בהתאם למורכבות העבודה. בכמות גדולה מדפיסים בדפוס אופסט ובכמות קטנה בכריכה רכה ניתן להדפיס גם בדפוס דיגיטלי. 

בהדפסת הספר עלולות לצוץ תקלות רבות, ולכן כדאי מאוד להדפיס על ידי הוצאה לאור שמדפיסה במקומות מקצועיים ואמינים, ומבצעת בקרת דפוס. 

למידע חשוב על הדפסת ספרים תוכלו לקרוא כאן.

הדפסת ספרים | הדפסה של ספר | שירותי דפוס | הפקת ספרים | הדפסה בכריכה קשה | הדפסה של דפי ספר הוצאת ספרים טקסט רץ הוצאה לאור
הוצאה לאור ספר ראשון | הדפסה

שלב 9 בהוצאת ספר ראשון לאור: הפצה

בשעה טובה הספר הודפס ויצא יפהפה כפי שחלמתם, והגיע הזמן לדון בדרכים להפיץ ולשווק אותו. האם כדאי להפיץ בחנויות הספרים? בדוכנים? בחנויות דיגיטליות? במכירה עצמית? 

התשובה משתנה מאוד לפי אופי הספר שלכם ולפי מטרת ההוצאה שלו, ולכן כדאי מאוד להתייעץ עם איש מקצוע ולבנות מערך הפצה ושיווק איכותי ונכון.

בספר הראשון שאתם מוציאים לאור השאלה קשה שבעתיים, כי אין לכם נתונים על מכירות של ספריכם הקודמים, לכן ההיוועצות באיש מקצוע בספר ראשון חשובה יותר.

רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

שלב 10 בהוצאת ספר: פרסום

פרסום זהו ענף יקר ומורכב, ושלב פרסום הספר הוא שלב שמקשה מאוד על המחברים. 

מחד – אם לא נודיע לציבור שהספר יצא, כיצד הוא יימכר וישווק. מאידך – ספר אינו מוצר רווחי מאוד ברוב המקרים, ואינו מצדיק פרסום בסכומים ובהיקפים גדולים מאוד. 

לכן פרסום ספר צריך להיות מתוכנן על ידי בעל מקצוע שיודע כיצד למקסם את פוטנציאל הפרסום הטמון בתוך תקציב מוגבל. 

הוצאת הספר דרך גוף יוקרתי ומקצועי תסייע רבות לתדמית הספר ולקידומו, אך בנוסף – כדאי לשבת עם איש מקצוע המתמצא בתחום פרסום הספרים, ולדון על התקציב הראוי ועל הדרכים הטובות והאפקטיביות ביותר לפרסום הספר.

אגב, יש גם שיטות, פטנטים ודרכים סודיות לפרסם ספרים במחירים זולים ובאופנים יעילים. רוצים לשמוע עוד? פנו אלינו!

הוצאה לאור של ספר: מה עוד כדאי לדעת?

אחרי שעברנו על השלבים בתהליך ההוצאה לאור, בא נעמוד על עוד מספר נקודות חשובות, שישלימו לנו את התמונה לקראת הוצאת הספר המתוכננת. 

הוצאה לאור של ספר - כל מה שרציתם לדעת

כמה מילים על התהליך

בדרך כלל מטרת הוצאה לאור של ספר היא לסייע לכמה שיותר קוראים ליהנות מהיצירה שלנו ולקרוא אותה. אך כדי שכתב יד גולמי ורעיון שהתגבש במוחו של הסופר אכן יהפוך לספר מהנה וקריא, עליו לעבור מספר גלגולים ותהפוכות.

משמעותו של התהליך כולו הוא ללטש את כתב היד, לערוך אותו באופן נכון ומתאים יותר לקהל היעד הפוטנציאלי ולפקח על השלבים השונים עד להבאתו לשיווק והפצה.

איך בוחרים מוציאים לאור?

בישראל ישנן מאות חברות הוצאה לאור, כך שחיפוש מהיר יעלה מספר תוצאות רב. אם חיפשתם למשל הוצאה לאור ספרים בגוגל, מן הסתם מצאתם תוצאות רבות.

אך חשוב להבין שלכולן, או לרובן, ישנם מאפיינים ייחודיים, דרישות שונות וקהלי יעד משתנים, ולכן חשוב לבחור את ההוצאה המדויקת לכתב היד שברצונכם להוציא לאור.

האם כל מוציא לאור מוכן להוציא ולהפיץ כל ספר?

סביר להניח כי מספרם הרב של המוציאים לאור בישראל עונה על צורך מסוים (בכל זאת, עם הספר) ותואם את מספר הספרים היוצאים לאור בישראל מדי שנה, אך עם זאת לא כל מוציא לאור יסכים להוציא או להפיץ כל ספר.

מוציא לאור ספרים יידרש לבחון האם כתב היד מתאים לקהל היעד אליו הוא פונה, האם הוא אטרקטיבי מספיק בבסיס הרעיוני שלו, האם כדאי להשקיע בספר לאור כמות העבודה הנדרשת לליטושו, ועוד שאלות שונות שיכוונו אותו לתשובה שתינתן על ידו לכותב. 

עלויות ומחירים

כמובן שיש משקל ומשמעות גם לעלויות והמחירים של התהליך. מחד – אף אחד לא רוצה לשלם יקר, ומאידך – זול שווה זול, ואם אתם רוצים ספר שבאמת יצא לאור בצורה איכותית – אתם חייבים לפנות להוצאות הגדולות והמקצועיות יותר.

כדי לדעת מה סדרי הגודל של עלויות הוצאת ספר, הכנו לכם מאמר נפלא: כמה עולה להוציא ספר.

רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

כמה זמן לוקח להוציא ספר?

נושא הזמנים גם הוא משמעותי בהוצאה לאור של ספר. במקרים מסוימים המחבר מוכן לחכות ולהתעכב ככל שיידרש ובלבד שהתוצאה תהיה טובה ביותר.

אך יש מקרים שבהם כותב הספר רוצה להוציאו לאור במהירות האפשרית, ותוהה בשאלה כמה זמן אורך תהליך ההוצאה לאור. על כך הכנו לכם מאמר נפלא נוסף: כמה זמן לוקח להוציא ספר.

התאמה לז'אנר

בהוצאות הספרים קיימים ז'אנרים רבים. גם בספרי קודש ישנם סגנונות שונים.

ספר ילדים למשל, דורש עבודה שונה כמעט בתכלית מספר למבוגרים, וספר בישול שונה מספר על הש"ס. לכל אחד מהם נדרשות יכולות אחרות, ויש לחפש הוצאות ספרים המתאימות לז'אנר הזה, או הוצאות גדולות המחזיקות במלאי אנשי מקצוע שמתמצאים במגוון הסגנונות.

ליווי של חברות הוצאה לאור

מעבר לשירותים הנ"ל, לביצוע תהליך הוצאת הספר על ידי חברה מקצועית ישנו ערך מוסף חשוב, של עצם הליווי הייעוץ וההליכה יד ביד לאורך תהליך הוצאת הספר.

בכל הנוגע לספרים הוצאה לאור אינה תהליך טכני בלבד, היות והעבודה הכרוכה בליטושו ועיבודו מחדש של הספר דורשת שיתוף פעולה של כמה גורמים.

מידת ההתאמה ביניכם לבין אנשי ההוצאה לאור היא זו אשר תכתיב, בסופו של דבר, את הצלחת התהליך כולו.   

האם כדאי להוציא ספר לאור לבד?

על פניו, מדוע בעצם צריך הוצאת ספרים מקצועית, כשאפשר לבצע או לצרוך את שירותי ההוצאה לאור באופן עצמאי.

אך האמת ששכירת שירותיהם של אנשי מקצוע באופן פרטי היא תהליך מורכב מאוד, הדורש היכרות מעמיקה עם הספקים הנכונים, עם המקצוע עצמו, עם אומדני זמן ומחירים, ומידע רב נוסף.

בסופו של דבר ביצוע התהליך בצורה פרטית יעלה מן הסתם הרבה יותר מהוצאת ספר דרך חברת הוצאה לאור.

על המורכבות הכרוכה בהוצאת ספר לאור ללא הוצאת ספרים מקצועית ניתן לקרוא בפירוט במאמר הוצאה עצמית של ספר – משתלם?

קווים מנחים לבחירת הוצאת ספרים מומלצת לספר שלכם

על מנת ליהנות מהוצאת ספרכם לאור, בין אם מדובר על ספר ביכורים או ספרים נוספים על אלה שכבר כתבתם, תידרשו לחפש את אותה חברת הוצאה לאור אשר תספק לכם את הביטחון הרב ביותר במה שהיא עושה מעצם ניסיונה.

מובן כי ישנה עדיפות לחברת הו"ל גדולה שהוציאה ספרים רבים עד היום, וזוכה לדירוג גבוה ולשבחים מלקוחותיה.

היכן ניתן למצוא את שירותי ההוצאה לאור הטובים ביותר?

כדי להיות בטוחים ששירותי חברת ההוצאה לאור אותה בחרתם הם הטובים ביותר, התייעצו ובררו אודותיה ואף חפשו ספרים שיצאו באמצעותה.

בסופו של יום זכרו כי תהליך זה, על אף המורכבות שבו, יכול להיות מהנה, מעשיר ומתגמל מאוד.

לסיום

אז עד כאן להיום, חברים.

מקווים שסייענו לכם באיסוף המידע הדרוש על הוצאת ספר ראשון לאור, ותקוותנו כי תעשו את הדברים בצורה הנכונה והטובה, במקום הנכון ובדרך שתוביל את ספרכם להצלחה מסחררת!

איחולינו שהספר הראשון שלכם שיוצא לאור כעת – יהפוך עד מהרה לרב-מכר, ויצטרף לסדרת ספרים מצליחה, שתבוא בעקבותיו.

אם תרצו ייעוץ מקצועי בנושא נשמח לעמוד לרשותכם! 

בטל': 039-111-444 

וכמובן כאן באתר. 

ואם יש לכם מה להוסיף – נשמח שתגיבו לנו. להתראות 🙂

הוצאת ספר ראשון - שלבי הוצאה לאור פועלים יוצרים
ספר חדש בונים בכמה שלבים
4.3 4 הצבעות
דירוג המאמר
הירשם
הודע לי על
guest

7 תגובות
הכי ישן
הכי חדש הכי פופולרי
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
מעוז
מעוז
4 שנים לפני

תודה רבה!

אינה
אינה
1 שנה לפני

ספר שכבר יצא לאור פעם זה אותו דבר?

מישהי
מישהי
להגיב ל  אינה
1 שנה לפני

נראה לי שכן

מישהי
מישהי
1 שנה לפני

כמה עולה כל התהליך?

דוד יזרעאלי
דוד יזרעאלי
2 חודשים לפני

אפשר לשלוח לכם ספר שתוכלו לעבוד עליו? אם כן, תוכלו לתת לי עצות לספר אחרי שאתן לכם אתו?

אהבתם? שתפו את החברים!

רוצים לדבר איתנו? (אנחנו נשמח מאוד!)

אולי יעניין אתכם גם:

מאמר דעה טור דעה הוצאה לאור טקסט רץ הוצאת ספרים

מאמר דעה: הדרך לשכנע באמת…

הרבה אנשים יודעים לכתוב, אך רק מעטים כותבים ברמה גבוהה באמת. לא קל לכתוב מאמר דעה, אך זוהי הצורה החזקה והאפקטיבית ביותר להציג טיעון ולשכנע | טור לאינטליגנטים שבינינו…

קרא עוד »
0
    0
    עגלת הקניות שלך
    עגלת הקניות שלך ריקהחזרה לחנות המוצרים

    !

    7 טעויות נפוצות
    בהוצאה לאור של ספר

    קבלו מדריך שיחסוך לכם הרבה כסף ועגמת-נפש!

    תודה!

    אנו נשלח למייל שלך את המדריך בהקדם.
    המשך גלישה מהנה :) 

    דילוג לתוכן