יחסי ציבור לספרים? קבלו 10 טיפים חשובים

יחסי ציבור לספרים זה נושא קצת מורכב: מצד אחד - חשוב לנצל את המומנט למקסום הפוטנציאל. מצד שני - יח"צ טוב לספר זה לא זול, וצריך לתכנן אותו בתבונה. מה עושים?
יחסי ציבור לספרים | הוצאה לאור טקסט רץ
יחסי ציבור לספרים | הוצאה לאור טקסט רץ

שלום חברים! היום נעסוק בשאלה שמעניינת כל אחד שחיבר ספר, או מתכנן לעשות זאת בעתיד.

למה בכלל צריך יחסי ציבור לספרים?

השאלה היא מצוינת ממש, במיוחד לאור העובדה שמידי שנה יוצאים לאור בישראל מעל ל-10,000 ספרים חדשים (!).

חלק מהספרים נכתבים על ידי סופרים מפורסמים ומוכרים, וזוכים מראש כבר לחשיפה גדולה באמצעי התקשורת השונים (טלוויזיה, רדיו, אתרים גדולים, עיתונות וכו').

עבור הסופרים המוכרים – הפרסום יחסית קל ופשוט יותר (ועדיין – יש לחשוב היטב כיצד למצות את הפוטנציאל שלו), כיוון שהציבור הרחב כבר מכיר את הסופר ואת יצירתו.

אלא שרובנו לא מפורסמים במיוחד, ולא מוכרים לציבור רחב מאוד, ולכן אנו חייבים להיעזר בפרסום או ביחסי ציבור כדי לחשוף את הספר למספר רב ככל האפשר של אנשים.

יחסי ציבור בטווח קצר של זמן

חשוב להבין ש'ימי החסד' של כל ספר על מדף בחנויות הספרים הוא לא ארוך, וכך גם ההתעניינות הציבורית בספר החדש.

מכירות הספר על פי רוב הן בגרף שמזנק כלפי מעלה אחרי המכירה, ובחלוף הזמן – יורד בהדרגה. לכן חשוב מאוד לדעת כיצד לפרסם את הספר באופן הנכון ביותר.

בפרסום בטווח קצר יש קונפליקט:

מצד אחד – חשוב להשקיע את הסכום הנכון בפרסום אפקטיבי, כדי לא לאבד את המומנט.

רוצים הצעת יחסי ציבור לספר שלכם? השאירו פרטים ונחזור!

מצד שני – גם כך עלות של הוצאת ספר היא לא זולה, וואף אחד לא חפץ להיכנס לאטרקציות בעייתיות והשקעות חפוזות גדולות בפרסום שלא בטוח שתובלנה אל התוצאה הרצויה.

לכן חשוב לתכנן את הפרסום בצורה מקצועית ועל בסיס ניסיון והיכרות מעמיקה בענף פרסום הספרים בפרט ופרסום בכלל.

התאמה אישית של הפרסום

מסיבה זו לכל ספר ישנו אפיק פרסומי ייחודי שיתאים דווקא לו, וימצה את פוטנציאל המכירות הטמון בו.

אנו בטקסט רץ למשל, משקיעים מחשבה בכל ספר ומייעצים למחברו כיצד נכון לפרסם אותו כראוי, כיצד להעלות את הרלוונטיות של הספר ואיך ליצור 'באזז' סביב הוצאת הספר בצורה שתניב תוצאות.

אם הוצאתם ספר ואתם מוצאים את עצמכם מתלבטים ותוהים – הכי טוב שפשוט תפנו אלינו, ונדון בכך בשמחה!

אז איך עושים יחסי ציבור לספרים?

אז תכל'ס, איך עושים את זה נכון? כמובן שלא נוכל להדריך באופן ממש מפורט במסגרת הזו, אך כן נוכל לתת לכם מידע שיעזור לכם מאוד. 

אחד התפקידים העיקריים של הוצאת ספרים הוא לשווק את הסופר לקהל היעד בצורה מדויקת ונכונה. למשל, למרות שזה יישמע מפתיע ומוזר – פעמים רבות השיווק הנכון לספר הוא להבליט דווקא את הסופר ואת סיפור חייו, ולא את הספר עצמו.

איש יחסי הציבור ינסה לדלות עובדות מעניינות על הסופר ולשווק אותן לאמצעי המדיה השונים ולקהל הקוראים. המטרה היא לחשוף את הסופר והספר לקהל גדול ככל האפשר, בצורה שבסופו של דבר תעביר את דבר הספר מפה לאוזן בצורה ויראלית.

יח"צ לספר: עשרת הטיפים שלנו!

אם הספרים שלכם היו יכולים פשוט למכור את עצמם זה היה נהדר, אך לצערנו – בדרך כלל הם לא יודעים לעשות זאת. וכיום, בייחוד בעידן הדיגיטלי – יש דרכים רבות מאוד לשווק ספרים, ולכן חשוב לדעת ולהכיר את השיטות האפקטיביות ביותר ליחסי ציבור ופרסום.

לכן, בתור קוראינו הנאמנים – הננו לפנקכם (אין מילה כזו בעברית, רק אצלנו זה קיים :)) ברשימת יסודות ועקרונות, שעשויה לסייע לכם משמעותית בגיבוש קו יח"צ לספר שלכם:

טיפ מס' 1 | אתם זה הסיפור

במקרים רבים (ולא בכולם!) תהליך קידום הספר עוסק בכם, עוד יותר מאשר בספר עצמו. לכן אם אתם משתתפים בראיונות או באירועים, מה שחשוב שיבלוט לקורא / צופה זה דווקא אתם, ותכני הספר יעמדו בעדיפות משנה ויותר ברקע.

טיפ מס' 2 | קהל היעד

הגדרה ברורה של קהל היעד ופילוח שלו, תסייע לכם מאוד למקד טוב יותר את פלטפורמות המדיה הנכונות והמדויקות ביותר כדי להגיע אל אותם קוראים. פעולה זו כדאי שתיעשה בעזרת אנשי מקצוע מנוסים.

רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

טיפ מס' 3 | כתבות בעיתונות ובמדיה

מרכיב חשוב מאוד ביח"צ של ספר הינו הכנת כתבות, וערכת עיתונות המורכבת מכל המידע הרלוונטי עליכם ועל הספר שלכם, שתישלח אל אנשי התקשורת והמדיה בערוצים הנכונים שיובילו אותם לפרסם את הדברים.

טיפ מס' 4 | יצירת קהילה

צרו סביבכם קהילה של קוראים ואוהדים בפלטפורמות השונות, זה יכול להיות קבוצת גוגל, ווטסאפ ורשתות חברתיות (במידה ואין לכם – יש חברות שתוכלנה לנהל עבורכם בתשלום, כמו חברת תפוקה ועוד), בלוג איכותי, סדרות סרטונים, פוסטים, הרצאות, שיעורים וכל דבר שיקבץ קהל מעריצים שנהנים מהחומר שלכם. 

יחסי ציבור לספרים מושפעים לפני הכל – מהציבור הקרוב, וקהל כזה יסייע לכם מאוד להפצת הספרים שלכם, הן ברכישות והן בקידומי המכירות. ככל שהעוקבים שלכם יהיו מעורבים יותר וישתפו את מה שאתם כותבים – כך תגיעו לקהל רחב יותר שנתקל בכם בפעם הראשונה.

טיפ מס' 5 | לא הביישן למד

לרבים מאוד מלקוחותינו עדיני הלב והמידות, לא פשוט וקל לצאת אל אור הזרקורים ולפרסם מודעות עם שמם, כתבות, ראיונות וכו'. אך למען הצלחת הספר פעמים ואין מנוס מכך, וצריך לצאת אל הפרונט ולייצג את היצירה שלכם, וגם את עצמכם.

טיפ מס' 6 | בידול

כל שנה יוצאים לאור אלפי ספרים, גם אם הז'אנר שלכם מצומצם וייחודי עדיין אתם מתמודדים עם עשרות או מאות ספרים אחרים על המדף, חשוב ליצור בידול בינכם ובין שאר הספרים או הסופרים, על מנת ליצור קול ייחודי שהקוראים יזדהו איתו.

במילים אחרות: תתנו ערך מוסף אמיתי בספר. תתנו לאנשים סיבה  אמיתית לקנות את הספר שלכם!

טיפ מס' 7 | תכנון לו"ז ומועד השקה

יש להכין את הקרקע מספר שבועות או אפילו חודשים מראש, לקראת הוצאת הספר. יחסי ציבור מתחילים לאט ומתחזקים בסמוך להוצאת הספר. קיימת חשיבות רבה לזמן בשנה בו יוצא הספר, יש ספרים או ז'אנרים מסוימים שכדאי להוציא לפני חגים, יש ספרים המתאימים יותר לעונת החורף, עונת הקיץ וכו'. (ראו כאן לגבי סוגות/ז'אנרים שונים בספרות התורנית).

במקרים מסוימים נכון יותר לחכות עם יחסי ציבור לספרים ועם השקת הספר מספר שבועות (אפילו אם הספר הודפס!) כדי לנצל מומנט נכון ומדויק יותר להוצאתו, ובכך יוכלו לעזור לכם אנשי מקצוע.

טיפ מס' 8 | אסטרטגיית שיווק

חשוב לדעת שלכל ספר ולכל ז'אנר יש להתאים אסטרטגיית שיווק שתתאים בדיוק אליו. כלומר, יחסי הציבור חייבים להתחשב הן בז’אנר הספציפי והן בספר וקהל היעד שלו.

אנו בטקסט רץ, מעבר לליווי הסופר לאורך כל שלבי ההפקה, מייעצים למחברים המוציאים לאור את ספריהם דרכינו על תהליך הפרסום הנכון והמיטבי להוצאת ספרם, כך שהשילוב בין מועד ההשקה, קמפיין הפרסום הנכון וההיערכות המקסימלית יובילו לתוצאות הטובות ביותר שאליהן ניתן להגיע.

טיפ מס' 9 | פרסום מותאם לאופי הספר

חשוב מאוד שאופי הפרסום שלכם יתאם לספר ולצורכו של קהל היעד. אופי הפרסום משפיע הן על ערוצי הפרסום, והן על הקו העיצובי והצורני שלו.

יש ספר שפרסום בערוץ מסוים – יכול להזיק לו יותר מאשר להועיל, ולפעמים מסר שגוי על מודעת פרסום עלול לגרום לנזק במכירות!

דוגמה? ספר סיפורת, שבפרסום עושה רושם של ספר הגות… אדם שראה את המודעה יכול בתת המודע שלו 'לפסול' את הספר, ולא לבחון אותו גם כשייתקל בו בחנות הספרים, באתר מכירות או בערוצי מכר אחרים!

טיפ מס' 10 | הכי חשוב…

כיהודים מאמינים אנו יודעים היטב כי הכי חשוב לזכור שהכול תלוי במזל, ואפילו ספר תורה שבהיכל. יתכן ותעשו את כל הדברים בצורה המקצועית והמדויקת ביותר, ולמרות זאת הפרויקט ייכשל חלילה, ומאידך – יתכן ולא תעשו יחסי ציבור לספרים שלכם ולמרות זאת הם יעיפו מכירות.

לכן השתדלות אנו צריכים לעשות, לפעול נכון ולשאוף להצלחה, אך עלינו לזכור שההצלחה בפועל תלויה רק במי שאמר והיה עולם, וכמו על כל דבר – גם על זה חשוב להתפלל ולבקש!

אז מקווים שסייענו לכם לגבש קו יח"צני לספר, ואם אתם רוצים להיעזר ולהתייעץ באנשי המקצוע שלנו – נשמח מאוד שתצרו קשר, ונשתדל לסייע ולייעץ לכם!

אנו זמינים בשבילכם בטל' 039-111-444  וכן במייל x039111444@gmail.com

אנחנו נשמח לשמוע מכם!

להתראות 🙂

אהבתם? תנו לייק!

רוצים לדבר איתנו? (אנחנו נשמח מאוד!)

רוצים לקרוא עוד?

איך מגדירים ספר כרב מכר רב מכר – מה ההגדרה? מה הופך ספר לרב מכר? מהי כמות העותקים שצריך למכור בשביל להיחשב ספר רב מכר? איך יודעים אם הספר שלנו יהיה רב מכר? ואיך אפשר לכתוב ספר רב מכר?

מה הופך ספר לרב מכר?

רב מכר – מה ההגדרה? מה הופך ספר לרב מכר? מהי כמות העותקים שצריך למכור בשביל להיחשב לרב מכר? איך יודעים אם הספר שלנו יהיה מטאור? ואיך אפשר לכתוב ספר כזה?

קרא עוד »

!

7 טעויות נפוצות
בהוצאה לאור של ספר

קבלו מדריך שיחסוך לכם הרבה כסף ועגמת-נפש!

תודה!

אנו נשלח למייל שלך את המדריך בהקדם.
המשך גלישה מהנה :) 

דילוג לתוכן