למכור ספר בחנויות הספרים – האם זה כדאי?

למכור ספר בחנויות הספרים – האם זה משתלם? מדוע רשתות גדולות מעדיפות שלא למכור ספרים? למי אכפת מי בעל הזכויות בספר? ואיך תוכלו להחליט למכור את הספר שלכם באופן עצמאי?
51 למכור ספר בחנויות הספרים האם כדאי
51 למכור ספר בחנויות הספרים האם כדאי

למכור ספר בחנויות הספרים – האם זה משתלם? האם זה כדאי? זאת שאלה שמעסיקה הרבה אנשים, ואם אתם כאן – אז כנראה שגם אתכם…

אז שלום לכם! 

וברוכים הבאים למאמר שיעסוק בדיוק בשאלה הזו.

אממה, השאלה מורכבת, והתשובה עוד יותר, ולכן אי אפשר לענות בכן ולא. אז תכינו קפה, ובואו נדבר על זה חמש דקות.

יש?

ימים עברו – רכישת זכויות

בימים עברו, רוב הספרים יצאו לאור במתכונת של רכישת זכויות.

כלומר, המחבר היה פונה לחברת הוצאה לאור, זאת הייתה רוכשת את הזכויות להוצאת הספר ומבצעת את תהליך ההפקה על חשבונה.

המחבר, היה מתוגמל בשלב המכירה, או בשלב מאוחר יותר, עבור זכויות הספר על פי ההסכם. הרווחים ממכירת הספר, אפוא, היו הולכים רק, או בעיקר, להוצאת הספרים.

כיום – מציאות זו השתנתה כמעט לחלוטין, ורוב הספרים יוצאים לאור ללא מכירת הזכויות.

אמנם, רוב מוחלט של המחברים פונים להוצאה לאור כדי שתבצע את התהליך באופן מקצועי ותעניק לספר את חותמת היוקרה, אך למעשה הם משלמים להוצאה על התהליך וזכויות הספר נותרות אצלם במלואם.

כך עובדות רוב הוצאות הספרים כיום, ובכללן – ההוצאה המובילה טקסט רץ 🙂

הריכוזיות בשוק הספר

אחת הסיבות לכך היא, שבמהלך הזמן נוצרה ריכוזיות בענף הספר, כפי שנוצרת כמעט בכל ענף בישראל.

ריכוזיות פירושה השתלטות של גורם אחד על חלק משמעותי מאוד מהשוק, ועל שלבי מכר שונים בו.

בעבר, חנויות הספרים היו פרטיות וכל אחת מהן הייתה שייכת לבעליה שפתח אותה וביסס אותה בעמל רב. כיום המציאות שונה, כידוע לכל, וענף הספר שולטת רשת הענק "סטימצקי", ואחריה "צומת ספרים".

אגב, גם בשוק החרדי התרחש תהליך זהה, ורוב החנויות נרכשו על ידי הרשת "ספרי אור החיים", ואחריה רשת "יפה נוף-פלדהיים".

איך זה קרה? מדוע זה קרה? זהו נושא למאמר נפרד, אך זאת המציאות הנתונה.

אוקי, אז מה הבעיה במציאות הזו?…

הבעיה – מכירה לא מידתית

למעשה אין בעיה אמיתית, כיון שאפשר לשווק ולמכור ספרים באותה צורה שהייתה קיימת לפני היווצרות הריכוזיות הזו.

אלא, שיש אתגרים מסוימים  שמתלווים למציאות הריכוזית הזו.

הבעיה העיקרית היא, שהחנויות באופן טבעי, הגיוני, אנושי ומובן לגמרי, מעדיפות כמובן למכור את הספרים שכן מכרו להן את זכויותיהן.

ניקח למשל את אביגדור ורונית. שניהם הוציאו ספר על טיפים לסידור הבית, וברמה זהה.

אביגדור מכר את הזכויות של הספר לרשת גדולה, ורונית העדיפה להשאיר את הזכויות אצלה.

כאשר הרשת תמכור את הספר של אביגדור, מלבד הסך המוסכם שהם ישלמו לו (שעומד על כ-7 ₪  לספר במקרה הטוב), החנות מקבלת על כל מכירה 100% מסך המכירה.

לעומת זאת, על הספר של רונית, הרשת תקבל 25% עד 35% מסך המכירה.

וכעת, בכנות, את מי תעדיף הרשת להציב על שולחן המומלצים בכניסה לחנות? מי ישב בחלון הראווה? מי יופיע בפרסומים? על מי המוכרים ימליצו לכל מתעניין?…

אז למה לא למכור זכויות?

אם כך, נשאלת השאלה, מדוע לא למכור את הזכויות ולזכות לשיווק מועדף?

ראשית כל, אולי באמת נכון למכור, איננו שוללים זאת. אך ברוב המקרים – מאותה סיבה שלרשת משתלם לרכוש את הזכויות, הרי שלמחבר משתלם שלא למכור אותן.

כתבנו על כך בהרחבה במאמר הוצאה עצמית – האם זה משתלם?

כדאי מאוד לקרוא ולהחכים!

כך במשך שנים המציאות הזו יצרה אתגר בפני חברות ההוצאה לאור ובפני מחברי הספרים, שנאלצו לשווק את ספריהם בחנויות למרות המשווה הנזכרת, כיון שלא הייתה ברירה משמעותית אחרת.

אלא שאז הגיע הדיגיטל…

עידן הדיגיטל

עולם המחשוב קיים כבר שנים רבות מאוד, אך עידן המכירה הדיגיטלית התפתח וצבר תאוצה בעיקר מאז שנות האלפיים.

המכירה הדיגיטלית יצרה שפה של הזדמנויות, וכך גם סייעה בפתרון הבעיה הזו.

עד היום, כאמור, מחבר ספר נזקק בעיקר לחנויות כדי להגיע לרוכשים פוטנציאליים, החנויות היו שייכות בעיקר לכמה גורמים חזקים ומרכזיים שתיעדפו את הספרים שיש להם זכויות במכירתם.

הדיגיטל איפשר לחנויות ספרים דיגיטליות לצבור תאוצה, ובעוד לרשתות הגדולות יש יתרון גדול בחנויות הפיזיות, הרי שבשטח הדיגיטל אין להן העדפה משמעותית. לרוכש לא אכפת מה גודל המחסנים של החנות הדיגיטלית שדרכה רכש ספר, אלא תוך כמה זמן הוא קיבל את הספר לבית ובאיזה מחיר.

משכך, לשוק מכירת הספרים נוספו גורמים רבים, שיצרו מחדש תחרות הוגנת, והעניקו צ'אנס מחודש לכל מחברי הספרים הפרטיים, שקבלו אלטרנטיבה מעולה העדיפה על פני האופציה למכור ספר בחנויות. 

ואז באה הקורונה…

עידן הקורונה הכפיל ושילש את הרכישות הדיגיטליות בכל הענפים, וכמובן שגם בענף הספרים.

גם לאחר שהמגפה שככה קצת, ודאי הפאניקה ממנה, הציבור כבר התרגל לפורמט והמכירות האינטרנטיות כמעט ולא ירדו.

רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

הרשתות הגדולות, בענף הספר ובכל הענפים, נאלצו להתמודד עם שוק שעיצב את עצמו מחדש, שבו אין מצד אחד יש להן מחסני ענק והתחייבויות כבירות, ומצד שני – אין להן שום יתרון של שיווק ומכירה על פני חנויות קטנות רבות.

חנויות הספרים החרדיות שלפני כן כלל לא החזיקו באתרי מכירה, פתחו עד מהרה אתרי אי-קומרס, אך לא היה באתרים הללו שום חידוש על פני אתרים וותיקים ומוכרים.

החסרון במכירת ספר בדיגיטל

גם אחרי שהחנויות נפתחו לגמרי, המכירות בדיגיטל הרקיעו שחקים, למרות החסרונות של הרכישה המקוונת.

החיסרון המשמעותי הוא עלות משלוח, שאיך שלא נהפוך את זה – לחנות הוא עולה כסף. אמנם יש חנויות שמצאו פטנט, הן מעלות את מחירי הספרים, או המוצרים, ואז כוללות את המשלוח בתוך העלות ומבטיחות משלוח מוזל, או משלוח חינם ברכישה מעל סכום מסוים.

אך בפועל, המציאות מלמדת כי אנשים התרגלו לרעיון של תשלום על משלוח, ונמנעים משתלום זה הרבה פחות מאשר בעבר.

כמה מקבל המחבר על ספר?

מאידך, שינוי משמעותי עד מאוד שהשתנה לטובה בתחום הדיגיטל, הוא יחס התגמולים למחבר!

בחנויות הפיזיות, ודאי ברשתות הגדולות, התגמולים למחבר עמדו על 40% ולפעמים גם 25% מעלות הספר (זאת כשהוא לא מכר את הזכויות!).

בחנויות הדיגיטל, המחבר יכול לקבל 70% ואף יותר על כל מכירה, מה שהופך את המכירות לרווחיות הרבה יותר!

למה זה כך?

ראשית כל משום שעלות החזקת חנות דיגיטלית זול בלי כל השוואה, אך שנית – כיון שהמונופול נשבר, התחרות חזרה לשוק והמצב נהיה תקין ונכון יותר.

תכל'ס, האם משתלם למכור ספר בחנויות?

אחר כל הדברים האלה הגענו לשאלת הפתיחה: האם כדאי למכור ספר בחנויות ספרים ו/או דרך רשתות גדולות?

התשובה שלנו, לפי דעתנו, היא כי ברוב המקרים – לא כדאי ולא מומלץ, למעט מקרים יוצאים מן הכלל.

ויש! יש מקרים כאלו. חשוב לדעת.

יש מקרים רבים שבהם גם אנחנו ממליצים, או מפיצים בעצמנו, דרך חנויות הספרים. אך אלו מקרים מעטים יחסית, וברוב המקרים זה לא משתלם למחבר.

לא נוכל להעניק במסגרת זו את ההסבר המלא, ואחרי כל מה שהסברנו לעיל, אפשר להבין כי התשובה אכן מורכבת, אבל במידה ואתם מסתפקים בשאלה הזו – השאירו פרטים ואנו נשמח לחזור אליכם ולסייע לכם בקבלת החלטה, במידה ונוכל.

הקמת אתר למכירת ספר

לצורך מכירה דיגיטלית של הספר, אפשר להקים אתר מכירה ייעודי, אך עלות הקמת אתר איכותי (ולא אתר פח שאינו נספר בשום מנוע חיפוש) היא גבוהה מאוד.

לכן במידה והחלטתם למכור את הספר באינטרנט – ההמלצה היא כן למכור את הספר דרך חנויות דיגיטל וותיקות ואמינות.

רוצים לשמוע על כך פרטים נוספים? השאירו לנו פנייה ותארו את הספר שלכם. אנו נשמח לעזור לכם!

אז להתראות בינתיים, ואיחולינו למכירות מניבות ומוצלחות!

מתלבטים לגבי עימוד הספר שלכם? דברי איתנו!

אהבתם? תנו לייק!

רוצים לדבר איתנו? (אנחנו נשמח מאוד!)

רוצים לקרוא עוד?

שיאי גינס בספרים - הספרים הכי מעניינים בעולם

שיאי גינס בספרים

שיאי גינס בספרים: מהו הספר הנמכר ביותר? הספר היקר ביותר? הספר הגדול ביותר? הספר העתיק ביותר? הספר הקטן ביותר ועוד… הצצה מפעימה על שיאי עולם הספר.

קרא עוד »

!

7 טעויות נפוצות
בהוצאה לאור של ספר

קבלו מדריך שיחסוך לכם הרבה כסף ועגמת-נפש!

תודה!

אנו נשלח למייל שלך את המדריך בהקדם.
המשך גלישה מהנה :) 

דילוג לתוכן